Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Steeds meer klachten over frauduleuze webshops

Uit cijfers van het Europees Centrum voor de Consument (ECC) blijkt dat er de laatste 2 jaar telkens meer klachten zijn over dropshipping en frauduleuze webshops. Die cijfers heeft 'WinWin' opgevraagd.   'WinWin is het consumentenprogramma van Radio2 en de hele maand januari ook op VRT1.  Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be.

Martijn Dirckx, jurist bij het ECC: "Het is vooral een aanwijzing dat de problematiek zeker leeft."

 

Dropshipping is een vorm van e-commerce waarbij de online webwinkel de bestelde producten rechtstreeks van de leverancier, bijvoorbeeld uit China, naar de consument stuurt. Dat wil dus zeggen dat de webwinkel waarbij je bestelt geen magazijn heeft waar alle voorraad staat. De webshop fungeert als tussenpersoon en dat leidt vaak tot problemen. 

In 2024 behandelde het ECC 605 klachten, terwijl dat er 2 jaar geleden 472 waren. Het totale aantal klachten over e-commerce vorig jaar is 9.600. Dropshipping is daar maar een klein percentage van.

Martijn Dirckx, jurist bij het ECC, legt uit hoe dat komt: "Ten eerste weten consumenten vaak niet dat het om dropshipping gaat wanneer ze hun klacht indienen. Ten tweede gaat het vaak om kleine bedragen en vermoed ik dat er daarom ook vaak geen klacht wordt ingediend."

Ook bij de FOD Economie komen er klachten binnen over dropshipping en frauduleuze webshops. Lien Meurisse geeft een beeld. "Vorig jaar kregen we 5802 klachten binnen. Dat is nog niet het volledige jaar. De periode loopt tot 27 november 2024."

"Ten opzichte van een totaal, in 2023 ontvingen we bijna 47.000 meldingen waarvan 8.238 over frauduleuze webshops gingen. Het is niet altijd duidelijk of een webshop gebruik maakt van dropshipping. Dat zien we pas bij het onderzoek zelf." (VRTNWS)

Deel dit artikel